Kom zonder stress de feestdagen door! (10 tips)

gedekte tafel

Hoe kun je door december laveren zonder te stressen over wat je mag eten en in goede conditie blijven? Ten eerste, eet alleen wat je echt wilt. Houd er ten tweede rekening mee dat deze periode leuk kan zijn zonder jezelf te vullen. En ten derde, laat je niet verleiden met ongezond eten met de gedachte dat je het in het nieuwe jaar weer zult herstellen! Dat is de verkeerde manier van denken. Als je gezond wilt eten, dan is er geen reden waarom je dat niet zou kunnen tijdens de kersttijd.

Wil je weten hoe? Hier zijn mijn 10 tips:

1. Het zijn slechts VIER dagen.

Ik weet het, dit is absoluut niet moeilijk te begrijpen, maar ik wil dat je je ervan bewust bent en daarom staat VIER in hoofdletters. Omdat je, op het moment dat je dit beseft, de stress en angst om te zwaar te worden overboord kunt zetten. Zelfs wanneer je een beetje anders (en meer) eet dan normaal, zul je niet meteen te zwaar worden. Het zijn tenslotte maar vier dagen met verschillende soorten voedsel, alle andere dagen kun je op koers blijven; het is niet nodig om af te wijken van jouw gezonde levensstijl.

2. Actie!

Blijf in beweging, ook tijdens de vakantie. Maak een wandeling met je vrienden en familie. Zo nodig, tussen de soep en het hoofdgerecht. Zelfs als het sneeuwt of koud is. Maak een wandeling en je bent klaar voor de rest van de dag.

3. Neem het initiatief.

Als gastvrouw bepaal jij de organisatie van het kerstdiner. Wil je een gezonde maaltijd? Dan is zelf initiatief nemen de beste manier om dit te bereiken. Op dezelfde manier kun je de focus wegnemen van het eten gedurende de dag en een spelletje of quiz spelen, mooie muziek luisteren of gewoon praten met elkaar. Als je zelf niet de gastvrouw bent, kun je die op de hoogte stellen van jouw gezonde leefstijl en vragen of ze hier rekening mee wilt houden. Als dat niet mogelijk is, neem dan zelf iets mee (spreek niet over een dieet, zie tip 4.)

4. Geen discussies.

Maak gewoon jouw gezonde kerstdiner. Op het moment dat je jouw gasten vertelt dat de gerechten zijn aangepast naar een gezonde versie, begin je een discussie. Niet doen. Gezond eten is net zo lekker als minder gezond eten. Jouw gasten zullen waarschijnlijk niet eens merken dat ze een kerstmaaltijd eten die weinig koolhydraten bevat en suikervrij is. Ze zullen het ervaren als een super lekkere en gevarieerde maaltijd.

5. Nog een mindset-tip.

Denk niet aan wat je niet kunt eten, maar denk aan al het heerlijke eten dat je wel kunt eten. Eenvoudig en gemakkelijk! En als je de gezonde leefstijl-principes volgt, kun je veel hebben.

feestelijk kerstdessert

6. Ga je niet te buiten aan suiker.

Zoeken naar suiker en snoep wordt meestal veroorzaakt door een tekort aan voedingsstoffen. De kans dat je tijdens de kerstperiode niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, is groot. Daarom, wanneer je voedingssupplementen gebruikt, blijf ze ook gedurende deze periode innemen, zodat je niet gaat “zoeken”.

7. Begin je kerstdiner niet op een lege maag.

Drink voordat je gaat eten 250-500 ml water . Waarom? Heel eenvoudig: omdat je dan minder eet. En nee, het zal je maaltijd niet bederven. Het is zelfs een goed idee, omdat je er dan meer plezier aan zult beleven. Als je honger hebt, dan eet je meer en sneller. Daarom proef je het voedsel minder. Bovendien geeft je lichaam je pas na 20 minuten een teken dat je vol bent. Als je te snel eet, voel je je opgeblazen en te vol. Dus, neem liever kleine hapjes, eet langzaam en kauw goed.

Begin de dag met 2 glazen water

8. Stop op tijd met eten.

De grootte van je maag is vergelijkbaar met twee vuisten. Dat is niet zo heel groot. Idealiter zou je met eten moeten stoppen als je maag voor 80% vol is.

9. Let op alcohol.

Het drinken van wijn en champagne is geweldig, maar het vertroebelt je gedachten. Na een twee glazen, of meer, zul je al je goede voornemens vergeten en heb je achteraf spijt (niet doen!). Drink ook altijd voordat je naar bed gaat een glas water: dat zal helpen tegen de kater. Nog beter natuurlijk als je tijdens het feest water drinkt.

10. Nazorg.

Zorg ervoor dat je de dagen na een groot diner niet teveel eet. Eet gewoon gedurende een paar dagen wat minder of vast een dag, maar compenseer de feestmaand niet met een crash- of shake-dieet.

Bonustip: Knuffel, lach en heb plezier.

Als je jouw gasten verwelkomt met een dikke knuffel in plaats van 3 luchtzoenen , komt het knuffelhormoon oxytocine vrij. Daar krijg je veel meer geluk en voldoening van dan te veel eten en met buikpijn op de bank belanden. Het belangrijkste is tenslotte om tijd door te brengen met familie, vrienden en geliefden.

merry christmas

Heb jij al goede voornemens? Met De EetLijn leer je gemakkelijk een gezonde leefstijl aan.

Wil jij NIET op dieet, maar in plaats daarvan langdurige veranderingen in jouw eetgewoonten aanbrengen zodat je voor altijd gelukkig, gezond en slank zult zijn?

Dan kan het programma De EetLijn helpen. Je leert de juiste voedselkeuzes maken zodat je GEZOND(er) en fitter wordt en jouw ideale gewicht bereikt. Je gaat met mijn hulp je leefstijl en eetgewoonten veranderen, met 1 op 1 ondersteuning, zowel online als offline. Ik zal er voor je zijn met advies, aanmoediging, tips en met praktische instructies over hoe je jouw gezondheid kunt ondersteunen, zodat je klachten afnemen. Je leert op een gezonde manier koken met veel vezels, geen toegevoegde suikers en geen gluten. Je leert hoe je gezond kunt eten én heerlijk eten kunt koken voor de rest van je leven. Neem HIER contact op voor een gratis ontdekkingsgesprek.

Miranda
 

>