Archive

Monthly Archives: mei 2020

Switch Your Body is weer open!

Juist nu is het het moment om aan je gezondheid en een sterk immuunsysteem te werken.

We zijn voorlopig nog niet van het virus af, dus zorg dat je gezond en weerbaar bent!

Orthomoleculair Therapeuten waren door de overheid niet verplicht om te sluiten, maar uit veiligheidsoverwegingen (#blijf thuis) heb ik de afgelopen weken alleen consulten gedaan via (beeld)bellen. Uiteraard is het prettiger elkaar persoonlijk te ontmoeten, maar we zullen ons wel aan een aantal regels moeten houden:

  • We nemen de regels van het RIVM in acht: handen desinfecteren met handgel (aanwezig in de praktijk) en blijven op 1,5 meter afstand van elkaar.
  • Als je je ziek voelt of iemand binnen je huishouden is niet fit, graag de afspraak annuleren. Normaal moet er uiterlijk 24 uur van tevoren afgezegd worden, maar hiervoor worden geen kosten in rekening gebracht.
  • Deurknoppen, stoelen, e.d. worden regelmatig ontsmet en de weegschaal wordt voor en na gebruik gedesinfecteerd.
  • Indien het ook mogelijk is om de afspraak via (beeld)bellen plaats te laten vinden, kies dan voor deze optie bij het maken van een afspraak.

Ik hoop jullie snel weer te zien en kunnen helpen! Indien je afspraak opgeschort was, neem ik persoonlijk contact met je op om een nieuwe afspraak te plannen.

Blijf gezond en veilig.

Miranda

Hoe voorkom je een burn-out in Corona-tijden.

  • Kun je ’s ochtends niet uit bed komen?
  • Moet je jezelf door de dag heen slepen?
  • Vind je het moeilijk om in slaap te vallen?
  • Heb je zin in zout of zoet?
  • Ben je de hele tijd maar moe, moe, moe?

Dit zijn slechts een paar signalen die erop kunnen duiden dat je op weg bent naar een burn-out. En dat is helemaal niet verrassend, vooral niet in de vreemde en angstige tijden waarin we nu leven. Wist je dat een burn-out niet altijd het gevolg is van overbelasting, maar ook kan worden veroorzaakt door te weinig werk en niet genoeg te doen? In dit artikel ga ik in op de oorzaken en symptomen van een burn-out en geef ik 15 leefstijl tips.

Wat betekent Burn-out?

De officiële definitie van burn-out is een toestand van emotionele, fysieke en mentale uitputting veroorzaakt door overmatige en langdurige stress. Het treedt op als je je overweldigd en emotioneel uitgeput voelt en niet in staat bent om te voldoen aan wat er constant van je gevraagd wordt. Het is vanwege de vele consequenties belangrijk om een burn-out meteen aan te pakken.

In feite is een burn-out stress in de overtreffende trap. Omdat we al weken met een stressvolle situatie te maken hebben door alle maatregelen die zijn genomen om het Corona-virus te bestrijden, moeten we alert zijn en meer aandacht besteden aan onze gezondheid. Want als je één ding kunt zeggen over een burn-out, is het dat iedereen het kan krijgen!

Wat zijn de symptomen van een burn-out?

De symptomen van een dreigende burn-out zijn:

  • Gebrek aan energie: je voelt je de hele tijd moe.
  • Verminderde weerstand: je lijkt elk griepje op te pikken, je snottert constant en je bent vaak verkouden.
  • Emotionele uitputting: je reageert heftiger dan normaal op dingen om je heen. Je voelt je verdrietig zonder duidelijke reden. Je denkt dat je een heel zwaar leven hebt.
  • Je hebt geen zin in sociale contacten: je bent het gelukkigst alleen en vermijdt je vrienden. Je trekt je steeds meer terug.
  • Je meldt je ziek: je wilt niet meer naar je werk en je meldt je steeds vaker ziek.

Omdat we in een intelligente, sociale lockdown zitten, is het moeilijker om deze symptomen bij vrienden of familie te constateren, omdat we elkaar niet persoonlijk zien en minder contact met elkaar hebben. Daarom is het belangrijk dat je alert blijft wanneer je bovenstaande symptomen bij jezelf ontdekt. Er zijn een paar dingen die je kunt doen om te voorkomen dat je een echte burn-out krijgt, bijvoorbeeld je levensstijl aanpassen of voldoende tijd nemen om te ontspannen.

Wat zijn de oorzaken van een burn-out?

Onder grote druk werken zonder adem te halen: Als je moet doorgaan zonder te rusten, dan raakt je lichaam op. Gezondheidswerkers die lange dagen maken zijn daar een goed voorbeeld van. Veel zorgverleners en mantelzorgers die niet de steun en hulp krijgen (of vragen!) die ze nodig hebben, kunnen het slachtoffer worden van een burn-out.

    Te weinig waardering: Als je momenteel vanuit huis werkt in een kamer op zolder en je hebt geen collega’s of een teamleider meer die je af en toe complimenteren met je werk, dan krijg je misschien het gevoel dat je niet gewaardeerd wordt.

    Onduidelijke doelen: Heb je geen duidelijke functieomschrijving en wordt van je verwacht dat je alles doet? Heb je helemaal geen werk (meer)? Of kun je nooit ergens nee tegen zeggen? Dan is er geen duidelijke richting of doel in je leven. Je vraagt ​​je misschien af ​​waarom je nog steeds uit bed komt.

    Vrije tijd: Niet genoeg tijd nemen om te ontspannen kan leiden tot een burn-out, maar te veel vrije tijd kan hetzelfde doen. Een groot deel van de bevolking heeft tijdens deze crisis te veel tijd te besteden. Wat gebeurt er als je de hele tijd binnen moet blijven? Je begint je zorgen te maken en wordt angstig en ook dat kan leiden tot een burn-out. Probeer een balans te vinden tussen rusten en actief zijn.

    Belasting: nogmaals, overbelasting is niet goed (denk aan teveel werk of zorgtaken), maar onderbelasting ook niet. Als jouw dagelijkse routine is onderbroken en je nu thuis blijft, moet je oppassen dat u niet te lang in bed blijft of de hele dag in pyjama rondloopt. Een dagelijkse routine met een bepaalde hoeveelheid ‘belasting’ is goed voor je gezondheid.

Een telefoonknuffel

Mis je een knuffel, een hand op je schouder of een arm om je heen? Mensen zijn erg sociale dieren en sociale afstand nemen door middel van een anderhalve meter maatschappij past eigenlijk niet bij ons. Knuffelen of aaien maakt een hormoon vrij ,oxytocine, wat ook wel het knuffelhormoon wordt genoemd. Oxytocine helpt ons om negatieve gevoelens te bestrijden. Omdat we momenteel geen knuffels kunnen geven, maken we minder van dit hormoon aan. Gelukkig kan het horen van een bekende stem, de stem van iemand die je kent, vertrouwt of liefhebt, ook oxytocine vrijmaken. Zorg dus dat je contact houdt door met elkaar te telefoneren. Mailen, sms’en of een kaartje sturen is heel leuk, maar bellen is het beste!

Burn-out en leefstijl

Allereerst wil ik duidelijk stellen dat een burn-out nooit door voeding alleen kan worden veroorzaakt en ook dat bepaalde voedingsmiddelen geen remedie zijn tegen een burn-out. Dat gezegd hebbende, kan gezonde voeding wel bijdragen aan het voorkomen en sneller herstellen van een burn-out. Gezond eten geeft je meer energie, wat je lichaam nodig heeft om te herstellen. Je zult je over het algemeen een stuk beter voelen als je een gezond dieet hebt. Als je denkt dat je misschien wel aan het afstevenen bent op een burn-out, kunnen de onderstaande adviezen je helpen en beschermen.

15 Tips

  1. Gezond koken: zelfs als je moe bent, grijp dan geen kant-en-klare maaltijd, maar probeer zelf te koken. Maak het jezelf makkelijk, koop bijvoorbeeld een zakje voorgesneden groenten en een stukje zalm, gooi het in de wok, voeg wat kruiden of specerijen toe en je hebt een gezonde maaltijd. Bij De EetLijn werken we met recepten met weinig ingrediënten. De meeste recepten hebben minder dan 15 minuten nodig om te bereiden en zijn voedzaam en vooral heerlijk. Probeer ze eens.
  2. Vermijd koffie, alcohol en frisdrank. Al deze drankjes geven je een snelle energie-boost, maar daarna zul je je waarschijnlijk weer moe voelen en wil je nog een drankje.
  3. Neem een ​​klein stukje pure chocolade (70% cacao of meer). Het is lekker en gezond, zolang je niet teveel neemt.
  4. Kook met pure voeding en ingrediënten. Gebruik geen zakjes en pakjes. Deze zitten vaak vol met toevoegingen die je lichaam benadelen zonder dat je het merkt.
  5. Eet veel groenten. Bij voorkeur bij elke maaltijd, inclusief lunch én ontbijt.
  6. Eet gezonde koolhydraten. Deze worden omgezet in glucose, de belangrijkste energiebron voor je lichaam en voedsel voor je hersenen. Zonder glucose kun je niet functioneren. Daarom denk ik dat het onverstandig is om een ​​koolhydraatarm dieet te volgen of zelfs helemaal te stoppen met het eten van koolhydraten, juist nu.
  7. Eet uitgebalanceerde eiwitten: Bij voorkeur plantaardig, maar ook regelmatig een stukje vette vis zoals sardines, ansjovis, zalm, forel of makreel. Kook een lekker (biologisch) eitje. Als je elke keer een ​​eitje koken te veel moeite vindt, kook dan meer eieren tegelijkertijd en bewaar ze in de koelkast. Ze blijven een paar dagen goed.
  8. Batch koken. Bereid porties gezond voedsel en vries ze in zodat je ze kunt pakken op dagen dat je geen zin hebt om te koken. Je kunt bijvoorbeeld gekookte stukjes kip of gebakken zalm invriezen of gesneden groenten.
  9. Eet gezonde vetten in de vorm van noten, avocado en olijfolie.
  10. Maak een grote pan soep en gebruik deze voor lunch of diner. Als je nog iets over hebt, bewaar dat dan in de koelkast of de vriezer.
  11. Breng variatie in je maaltijden, vooral bij het ontbijt. Begin de dag met iets waar je blij van wordt. Misschien heb je de ene dag yoghurt met muesli en fruit, een andere dag een groentemuffin of een andere dag een bananenpannenkoekje. Wissel zoveel mogelijk af.
  12. Drink veel (gefilterd) water. Gemiddeld zo’n 2 liter per dag.
  13. Ontgift je lichaam met behulp van brandnetels. Brandnetels hebben eigenschappen die jouw lichaam en bloed reinigen, gifstoffen wegspoelen en het behoud van een heldere huid vergemakkelijken. Gebruik de bladeren(topjes) in bijv. een omelet of in thee.
  14. Vergeet je supplementen niet. De twee belangrijkste die jou helpen ontspannen zijn magnesium en vitamine D3. Een plantaardig eiwitpoeder dat het aminozuur tryptofaan bevat, kan het gemakkelijker maken om te slapen en kan helpen om je gelukkiger te voelen.
  15. Pas op voor gewichtstoename. Verschillende onderzoeken laten zien dat overgewicht een extra risico kan zijn bij het Corona-virus. Als je je lichaam en geest gezond houdt, zorg je ook voor een gezond gewicht.

Kijk in de richting van de zon

Ik prijs mezelf gelukkig dat mijn familie gezond is en dat ik zoveel energie heb. Maar ik begrijp dat niet iedereen zich zo voelt, vooral niet op dit moment. Daarom kun je altijd bij mij aankloppen voor advies en hulp. Probeer jezelf doelen te stellen: houd je lichaam en geest gezond, doe voldoende aan beweging en zorg ervoor dat je een gezond gewicht behoudt of krijgt. Mijn allerlaatste advies is een wijsheid die ik laatst tegenkwam en waar ik ook naar leef:

“Kijk in de richting van de zon, dan zie je de schaduw achter je niet!”

Ik hoop dat dit jou ook zal helpen.

Meer dan ooit is het tijd om voor jouw gezondheid te zorgen. We moeten ons immuunsysteem zoveel mogelijk versterken om ons sterk en gezond te houden.

Weet je niet zeker wat je moet eten om een ​​optimale gezondheid, conditie en gewicht te krijgen? Wil je langdurige veranderingen in je eetgewoonten en heb je hulp, ondersteuning en een plan nodig?

Dan kan het programma De EetLijn helpen. Het is zowel online als offline beschikbaar en helpt je bij het maken van de juiste voedingskeuzes, zodat je GEZOND (er) fit kunt worden en jouw ideale gewicht kunt vinden. Het gaat over het veranderen van eetgewoonten met mijn hulp en 1-op-1 ondersteuning, zowel online als offline. Ik zal er voor je zijn met advies, aanmoediging en tips en geef je praktische instructies over hoe je jouw gezondheidsprobleem kunt ondersteunen. Je leert gezond koken met veel vezels, zonder toegevoegde suikers en zonder gluten. Daarbij leer je hoe je gezond kunt eten en de rest van jouw leven lekker kunt koken.

Neem HIER contact op voor een gratis ontdekkingsgesprek.

Elke twee weken plaats ik een nieuwe blog over een gezondheidsonderwerp en geef tips en advies over hoe jij GEZOND(er) kunt worden. De blogs zijn ook vinden op mijn LinkedIn- of Facebook-pagina.

Wil je mijn e-mails met de link naar de blog ontvangen, registreer je dan HIER. Je ontvangt dan geen dieet, maar de leefstijlplanner die ik heb gemaakt.

Voor een betere gezondheid,

Miranda

>